Chichen Itza en de Cenotte - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Kees Linden - WaarBenJij.nu Chichen Itza en de Cenotte - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Kees Linden - WaarBenJij.nu

Chichen Itza en de Cenotte

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

20 Oktober 2012 | Mexico, Cancún

Na de scrambled eggs gisteren ben ik vertrokken samen met Michelle voor een dagje bijslapen op het strand. Luigi is vertrokken richting Tulum en die zal ik later vast nog wel tegenkomen op reis. Na het afstruinen van wat kraampjes en andere kleine markten zijn Michelle en ik uitgekomen bij Matador, het mooiste strand wat ik tot nu toe heb gezien. Het zwemmen was niet erg verkoelend door de temperatuur van het water maar wel nodig omdat je anders levend verbrand voordat je uitdroogt.

Eind van de middag weer naar het hostal maar eerst een Burito. Het eten bevalt me tot nu toe nog prima. Je slaat af en toe een maaltijd over en vanwege de hitte heb je niet snel trek. Als je dan toch honger hebt zijn het vaak nachos of buritos die je honger stillen, kip of chorizo. Naast rijst en kip eet je tortillas.

Na het avondeten zijn Michelle en ik met een Canadees koppel, een Iers koppel en Collin, een Aussie naar een Britisch pub geweest. Slechte band, veel te harde muziek, dure tequila; alle ingredienten voor een slechte kroeg hier in Cancun. Nadat we weggingen bleek dat we te weinig hadden betaald en dit was het ultieme sluitstuk van de slechte anderhalf uur in de kroeg. Nadat we eindelijk waren verlost van het gezeur zijn we richting een bar helemaal downtown gegaan. Goedkoop bier, een serveerster met een grote fles tequila en Mexicaanse muziek in plaats van de Europese housebeats. Wat volgde was een kasbezopen Ierse (goeduitziende) Corina met een David die nog meer had gedronken maar nog redelijk fit was. Bob en zijn vriendin hielden elkaar overeind en Collin, Michelle en ik waren nog enigszins fit. Honger stak de kop op en daarom nog even wezen eten voordat we gingen slapen. Morgen zou er een tour op het programma staan. Nou, dat hebben we geweten...

Aangezien mijn iPad nog op Maimi-tijd stond ging mijn wekker al af om half zes in plaats van half zeven. Toen de bus uiteindelijk aan kwam schijten om half acht hadden Michelle en ik nog steeds geen ontbijt op en was ik blij dat ik nog een fles water had van de dag ervoor. Nadat we werden gedropt bij een grote mall met nog honderd andere toeristen werden we pas om half negen in de bus geladen richting Chichen Itza, een van de grootste bouwkundige wonderen ter wereld.

De gids hield van praten en dat hebben we geweten. Hij is twee uur constant aan het praten geweest waaruit geconcludeerd kon worden dat Europa en de VS geen cultuur hadden en wat we hadden niets was of gejat. Toen ik de lul vroeg waarom hij Spaans sprak in plaats van Maya bleef het even stil en de Amerikaan voor me barstte in het lachen uit. De gids was op zijn Mexicaanse pikkie getrapt en hij heeft Nederland tot de grond afgebrand. Na twee minuten demonstratief mijn koptelefoon opgezet en heel de tijd nee-geschud met mijn hoofd. Tip heeft hij dan ook nooit gehad.

Nadat we waren aangekomen bij Chichen Itza was het inmiddels zo verschrikkelijk heet dat het water je van je lijf afliep. Nadat we de verkopers hadden ontweken zagen we een park met schitterende tempels en bouwwerken. Het was alleen verschrikkelijk druk en je kon gewoon niet in de zon staan om naar de gids te luisteren. Gelukkig toch het meeste meegekregen en uiteindelijk een hoop te weten gekomen van de plek en de mensen die er geleefd hebben. Wat de mensen toen al wisten van tijd, wiskunde en astrologie was verbazingwekkend. Nadat de souvenirs er erg duur waren zijn we weer in de bus geladen naar een lunch (het was al 15u en mijn maag had niks anders gehad dan een koekje en water) in het dorpje dichtbij. De lunch was typisch opwarm-rommel al waren het de beste gebakken aardappels die ik denk ik ga hebben deze komende zes maanden. Na een liter water en wat eten weer aardig fit al was de kater er nog steeds. Ik was dan ook blij dat we na een uur aankwamen in een plekje met een Cenotte: een grot met een opening aan de bovenkant. Er was helemaal geen vegetatie vanwege het gebrek aan zonlicht en er zaten dan ook de meest vreemde vissen in het water. Het water, ijskoud, was heerlijk na de busrit en de drukkende temperatuur. Nadat we om 21u terugwaren in Cancun hebben we nog iets snels gegeten bij Burger King om daarna lekker snel ons bed in te gaan.

Nu heb ik net mijn ontbijt op en ga ik straks een snorkel-kit halen en een slot bij de lokale mega-store. Daarna door richting Playa om daar vanmiddag te snorkelen en vanavond een nacht te slapen. Daarna snel door naar Tulum, wat een echt backpackers-dorp moet zijn. Tas gepakt, slippers aan en klaar om weer door te reizen.

Tot de volgende!

Kees

  • 20 Oktober 2012 - 17:57

    Tamara De Groot:

    Ohh Keessiee!! Wat ben je me er toch een he! Ik heb de tour van het hostel gedaan? Jullie ook? Ik had helemaal geen vervelende gids haha je bent meesterlijk. Anyway, zolang je maar van Chitzen Itza hebt genoten want dat is inderdaad indrukwekkend! En de cenote, heerlijk he!!

    Blijf genieten, ik blijf je verhalen trouw volgen.

    Pura vida!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Hola amigos, compañeros, conocidos y otros lectores, Ik wil jullie graag via deze weg op de hoogte houden van mijn reiservaringen die ik op ga doen tijdens mijn backpackreis door Latijns-Amerika! Na een half jaar in Costa Rica te hebben gewoond wordt het nu eindelijk tijd om terug te gaan! Ik zal proberen om zo veel mogelijk verhalen te gaan schrijven, mocht ik daar natuurlijk voor in de gelegenheid zijn! Mochten jullie nog vragen hebben; vanderlindenkees@hotmail.com Saludos y Pura Vida! Kees

Actief sinds 09 Okt. 2012
Verslag gelezen: 761
Totaal aantal bezoekers 21451

Voorgaande reizen:

15 Oktober 2012 - 09 April 2013

Backpacken door Latijns-Amerika!

Landen bezocht: